donderdag 23 augustus 2007

Wat gaat het nieuwe jaar ons brengen?

Nog een paar dagen te gaan en het nieuwe HBO-studiejaar gaat weer van start. Voor vele docenten en stafmedewerkers altijd weer een spannend moment. Want hoeveel scholieren zouden dit jaar voor onze studie hebben gekozen? Voor de IDM-opleidingen extra spannend want het gaat al jaren niet zo goed met de instroom van nieuwe studenten. Dit holt al jaren terug, alhoewel er bij enkele IDM-opleidingen (Den Haag en Groningen) sinds september 2006 weer meer belangstelling is voor de studie.

Het kiezen van een studie is geen gemakkelijke opgave. Jongeren kunnen kiezen uit een overweldigend aantal opleidingen die soms moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Het gevolg is dat veel jongeren steeds later kiezen (en ook nog al eens switchen tijdens of na het eerste studiejaar.

Het aantal aanmeldingen wordt bijgehouden door de Informatie Beheer Groep (IBG) en natuurlijk de studentenadministraties van de verschillende hogescholen. De databank van de IBG loopt iets voor op die van de hogescholen zelf en wordt iedere 2 weken bij gehouden (heeft met de aanmeldprocedure te maken). Het is dus iedere keer weer een spannend moment om te zien hoeveel scholieren voor de IDM hebben gekozen en wat je eigen marktaandeel is in het landelijk aantal IDM-aanmelders.

Het zal niemand verbazen dat ik iedere twee weken de cijfers bekijk en of er reden is voor feest of juist teleurstelling. De grootste beproeving komt echter tijdens de zomervakantie. De databank is namelijk alleen vanaf mijn werkplek te bekijken. In de tweede week van juli kijk ik de databank voor de laatste keer in (voor de zomervakantie). Pas als ik in de laatste week van augustus weer op school kom zie ik de update. Over enkele dagen weet ik dus hoeveel scholieren voor de IDM Groningen hebben gekozen en waar we ongeveer rekening mee kunnen houden. Ja, ongeveer want er melden zich in de 2 tot 3 weken na de zomervakantie altijd nog mensen aan. Dit zijn de laatkiezers en dit worden er steeds meer (er is zelfs nog een Open Avond in de laatste week van augustus!). Maar ook jongeren die elders zijn uitgeloot of een zogenaamd negatief studie advies bij hun eigen studie hebben gekregen (op basis van slechte cijfers en die ze niet meer hebben kunnen verbeteren tijdens de zomervakantie) willen op het laatste moment zich nog aanmelden voor de IDM of een andere opleiding.

Kortom, je snapt dat ik in spanning zit. Maarrrrr, ik kon het tijdens de vakantie natuurlijk niet laten. Ik ben midden augustus even naar school geweest om te kijken hoe hoog het aantal aanmeldingen stond. Maar meer hierover volgende week wanneer ik terug kom op de instroom van de IDM-opleidingen.

Take care
Kees Westerkamp

Geen opmerkingen: