dinsdag 28 augustus 2007

Commercial moet instroom IDM Groningen verhogen

Dat de instroom van de IDM-opleidingen al enkele jaren achteruit loopt is geen verrassing meer. Te weinig scholieren kiezen voor één van de vier IDM´s die Nederland nog telt. En dit terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om afgestudeerde informatiespecialisten.

Het aantal eerstejaarstudenten daalde van 138 in 2003 naar 93 in 2006. Over het aantal vacatures van de afgelopen jaren is vooralsnog geen cijfermateriaal beschikbaar. Op dit moment verricht de NVB Special Interest Group ' Arbeidsmarkt, Opleiding, Imago & Kwaliteit' (AOIK) een klein onderzoek naar vacatures.

Bij de Groningse IDM (Sinds september 2006 beter bekend onder de naam IDM/Media & Informatiemanagement) zit de instroom weer in de lift. In het september 2006 gingen officieel zo’n 42 studenten van start met de studie tot informatiespecialist (in 2005: 24).

In de promotie wordt getracht de jongeren aan te spreken op onderwerpen die ze interesseren en dat alles op een losse wijze. Komend wervingsjaar wordt er ook een commercial ingezet. Bij wijze van proef dan wel te verstaan. Een stagiair van de opleiding Communicatie & Multimedia Design van de Hogeschool Leeuwarden maakt een 3 minuten durende spot waarbij één specifieke informatiefunctie centraal staat. De hoofdrol is voor Freek Zegers van het reclamebureau TBWA/Neboko en lid van Sherlock (platform voor informatiespecialisten werkzaam bij reclame- en mediabureaus).

Kijk en oordeel zelf op de website van Groningse opleiding IDM/Media & Informatiemanagement.

Take care
Kees Westerkamp

Geen opmerkingen: