dinsdag 12 juni 2007

De digitale bibliotheek is here to Stay

Automatisering heeft de wereld veranderd. En het internet heeft daar nog een schepje bovenop gedaan. Een flink schepje! De digitale revolutie heeft de wijze waarop bibliotheken opereren drastisch veranderd. Het heeft gevolgen gehad voor de wijze waarop interne processen worden ingericht en hoe bibliotheken producten en diensten vormgeven. Het heeft vooral gevolgen gehad voor de wijze waarop wordt omgegaan met klanten en mogelijke klanten van de bibliotheek. Voor het vervullen van de informatiebehoefte van de consument heeft de bibliotheek niet meer de alleenheerschappij. Hoogste tijd om daar iets over te publiceren!

Uitgeverij Essentials Media (bekend van IK Magazine) en de beroepsvereniging NVB geven een boekje uit onder de titel 'De digitale bibliotheek'. Dertien auteurs uit het informatie- en internetvakgebied gaan in op allerlei aspecten van de digitale bibliotheek.

Als een van de eindredacteuren, samen met Bart van der Meij, ben ik woensdag 13 juni dagvoorzitter tijdens een congres over de digitale bibliotheek. Daar wordt ook het hierboven genoemde boekje gepresenteerd.

Ik kijk nog even naar mijn openingspresentatie. Volgens mij gaat de digitale bibliotheek helemaal NIET over de digitale bibliotheek maar over iets heel anders. Ik houd u op de hoogte!

Take care
Kees Westerkamp

Geen opmerkingen: