vrijdag 3 september 2010

Kan het nog gekker?

Hoera! Er is een tweede editie uit van het boek over deskresearch dat Maarten van Veen en ik in 2008 schreven. Dat is natuurlijk erg mooi. Het was wel hard nodig om enkele aanpassingen door te voeren. Want deskresearch is een vakgebied dat snel verandert. Informatiebronnen verdwijnen en nieuwe komen op de markt. En hoe een bepaalde informatiebron gebruikt moet worden, verandert ook nog weleens. Een boek over deskresearch moet dus eigenlijk om de paar jaar worden bijgewerkt.

We, Maarten van Veen en ondergetekende, zijn natuurlijk erg blij dat het boek op diverse hogescholen wordt gebruikt, waaronder mijn eigen werkgever de Hanzehogeschool. Bij het Instituut voor Communicatie en Media krijgen alle eerste jaars studenten, zo'n 400, krijgen het vak deskresearch.

Nu is niet iedere student even gecharmeerd van deskresearch. Ik heb dan ook niet de illusie om iedereen 100% warm te krijgen voor het vak. Maar ik denk wel dat het belangrijk is tijdens lessen veel praktijkvoorbeelden te geven van waarom deskresearch belangrijk is voor veel bedrijven en (semi)overheden. Het boek, en ook de lessen, staan dan ook bol van de praktijkvoorbeelden. En de vraag wordt dan ook regelmatig gesteld wat de gekste deskresearchopdrachten zijn die me ooit zijn voorgeschoteld tijdens mijn 15 jaren werken als deskresearcher (waarvan een deel in het pre-internet tijdperk). Hoogste tijd dus voor een lijstje.

1) Overzicht gemaakt van de 20 populairste klassieke muziekstukken plus wat achtergrondinformatie voor de directeur van een bedrijf (omdat hij te gast was in een klassiek radioprogramma en niets afwist van klassieke muziek);
2) Uitgezocht van welke sportverenigingen de marketingmanager van een bekend automerk lid was in zijn vrije tijd (zodat mijn opdrachtgever een ‘leuke’ openingszin had tijdens een zakelijk gesprek en een klein cadeautje meenemen kon);
3) Lijst gemaakt van popconcerten in een buitenlandse stad voor een accountmanager van een reclamebureau (er werd aanvankelijk verteld dat het voor een promotiecampagne was, later bleek het voor een privé-weekendje-weg te zijn geweest met zijn minnares);
4) Midden in de zomer een collectie sinterklaasboeken geregeld voor een aantal ontwerpers die al bezig waren met advertenties voor de Sinterklaasperiode;
5) Finse folklore achterhaald zodat een directeur van een Nederlands bedrijf de blits kon maken tijdens een lezing in Finland;

Kees Westerkamp

1 opmerking:

Tom Roos zei

Top dat het boek een verdiende 'update' heeft gekregen. Nu nog meer bijdetijds leesplezier ;)