zondag 24 mei 2009

Congres als afsluiting afstudeerspecialisatie







Op woensdagmiddag 17 juni organiseren de 14 studenten van de afstudeerspecialisatie 'Business Information' van de opleiding IDM / Media & Informatiemanagement een congres. Het evenement, dat gratis te bezoeken is, heeft als thema 'Innoveren met Informatie'.

Het congres is min of meer de afsluiting van de 5 maanden durende specialisatie 'Business Information' die in februari van start ging. Tijdens die periode volgen de studenten van zowel IDM als CS (Communicatiesystemen) vakken op het gebied van strategie, management, innovatie, informatiekunde en E-business. Voor de drie opdrachtgevers, namelijk de NVB, Reekx en de Princessehof, worden informatievraagstukken onder de loep genomen. Doel is het schrijven van een informatieplan (soort advies) hoe deze opdrachtgevers de komende jaren dienen om te gaan met diverse aspecten van business information zoals document management, digitale communicatie, customer relations management en kennismanagement.

Rode draad is altijd 'innovatie' want zonder vernieuwing kun je je afvragen of je organisatie er over 5 jaar nog wel hetzelfde zal uitzien als nu. Voor veel organisaties is dat een belangrijke vraag in een tijd waarin technologische veranderingen elkaar snel opvolgen, de consumenten gemakkelijk andere keuzes maken kunnen en dit ook doen. Wie niet mee verandert lijkt in zwaar weer terecht te komen (en die voorbeelden zijn er genoeg).

Voor het congres van 17 juni is een programma samengesteld met diverse sprekers uit het werkveld en vanuit de groep van studenten zelf. Keynote sprekers zijn Andries Bottema (Netwiz) en Bart van der Meij (Ordina). Andries verzorgt een bijdrage onder de titel 'Beyond Google' terwijl Bart ingaat op de rol van mensen in innovatietrajecten. Verder spreken Wilbert Helmus van het Princessehof (over het digitale museum van de toekomst), Schelte Meinsma van Bekent (over strategie en internet) en Theo van Bergen van Reekx (over trends in informatieland). Diverse studenten van de projectgroepen presenteren hun bevindingen. Over bijvoorbeeld de toekomst van de NVB in een veranderende wereld van (digitale) communicatie met hun leden. Maar ook over hoe je sociocratie kunt inzetten om mensen te betrekken bij je organisatie én hoe Prince2 wordt ervaren als projectmanagementmethode. "Alle kennis verzamelen" tenslotte gaat in op de realisatie van een nationaal kenniscentrum keramiek.

Naast alle spreekbeurten is er een informatiemarkt met stands van de sponsors. Niet alleen informatie over producten en diensten (van Netwiz, Ebsco en de NVB) maar ook over banen (van Reekx en Mailprofs). De Hanzehogeschool geeft in een stand informatie over hoe het MKB zogenaamde Innovatie Vouchers (soort subsidie) kan aanvragen om samenwerkingsprojecten met de opleiding IDM op te zetten.

Hoofdsponsor van het congres 'Innoveren met Informatie' is het bedrijf Netwiz.

Het congres is gratis te bezoeken. Meer informatie en aanmelden via de website 'Innoveren met Informatie'.

Groet
Kees Westerkamp

maandag 18 mei 2009

Reünie: 40 jaar IDM

In 1969 ging aan de Veldspaatstraat in Groningen de BDA van start. Een tweejarige opleiding waar je van alles kon leren over hoe je mensen vooruit kon helpen met informatie en een welgemeend advies. De BDA veranderde van naam in BDI en nog later in IDM / Media & Informatiemanagement. De opleidingsduur ging van 2 naar 4 jaar en tranformeerde in 40 jaar tijd in moderne opleiding op het gebied van informatie, internet, zoekmachines, deskresearch, sociale media, marketing, business intelligence, media- en informatievaardigheden, contentmanagement, onderzoek en kennismanagement.

40 jaar IDM Groningen betekent een klein feestje dat samengevierd wordt met de jarige opleiding Communicatie (20 jaar gestart als OC - Overheidscommunicatie) en de opleiding International Communication (5 jaar). Het feestje bestaat uit twee delen, namelijk het congres 'Ballen: communicatie en media met lef' en een reünie.

Het congres vindt plaats op vrijdagmiddag 5 juni met onder andere sprekers als Wubbo Ockels, Jaap van Ginneken en Jacques Wallage. Een afwisselend programma waar geen enkele informatiespecialist of communicatiemedewerker mag ontbreken.

Echt leuk wordt het pas tijdens de reünie die de avond van die 5e juni wordt gehouden in café De Sleutel. Helemaal in het teken van de 40-jarige BDA / BDI / IDM / Media & Informatiemanagement. Zouden die klasgenoten van toen er ook zijn? Wat doen ze voor werk? Is die ene jongen nog steeds zo'n lekker stuk? Geeft die ene docent nog steeds zo leuk les? Kortom een avond van bijkletsen, zien en gezien worden!

Zie ik u vrijdag 5 juni in Groningen?

Groet
Kees

IDM-meiden CLANG winnen Pitch

De pitch om een nieuw intranet met informatie over stage lopen en studeren in het buitenland is gewonnen door vijf 2e jaars IDM-studenten. Gedurende het 3e lesthema 'Content is King' streden de dames met drie andere groepen om de eer in het ontwerpen van een nieuw, Engelstalig, intranet in opdracht van Roel Hoving. De wildgroei aan lokaties waar informatie te vinden is voor studenten over studeren en stagelopen in het buitenland moest worden tegengegaan met de komst van dit nieuwe intranet. Het maken van conceptvoorstellen voor dit nieuwe intranet was dan ook de hoofdopdracht tijdens het lesthema 'Contentmanagement' (of binnen de opleiding IDM / Media & Informatiemanagement van de Hanzehogeschool beter bekend onder naam 'Content is King').

Na een briefing en een vragenuurtje van opdracht Roel Hoving volgden de 2e jaars IDM-studenten theorie- en praktijklessen van diverse docenten. Zoals Werken met Joomla van Sjaak Schipper, Contentmanagement van ondergetekende en Engels van Paul van Alberda.

De rode draad van het lesthema werd gevormd door een 'pitch' (wedstrijd) tussen IDM-studenten met als doel wie het beste concept voor dit nieuwe intranet kon opleveren.

Tijdens de eindpresentaties (geheel in het Engels) viel CLANG op door haar gedegen en volledige uitwerking alsmede een prima presentatie. En daarmee bewezen Gerthi Oosting, Ciska de Wilde, Annet Heidinga, Nathalie Speelman en Laura ten Have, dat IDM-studenten een prima invulling kunnen geven aan contentmanagement.

Groet
Kees