zondag 24 mei 2009

Congres als afsluiting afstudeerspecialisatie







Op woensdagmiddag 17 juni organiseren de 14 studenten van de afstudeerspecialisatie 'Business Information' van de opleiding IDM / Media & Informatiemanagement een congres. Het evenement, dat gratis te bezoeken is, heeft als thema 'Innoveren met Informatie'.

Het congres is min of meer de afsluiting van de 5 maanden durende specialisatie 'Business Information' die in februari van start ging. Tijdens die periode volgen de studenten van zowel IDM als CS (Communicatiesystemen) vakken op het gebied van strategie, management, innovatie, informatiekunde en E-business. Voor de drie opdrachtgevers, namelijk de NVB, Reekx en de Princessehof, worden informatievraagstukken onder de loep genomen. Doel is het schrijven van een informatieplan (soort advies) hoe deze opdrachtgevers de komende jaren dienen om te gaan met diverse aspecten van business information zoals document management, digitale communicatie, customer relations management en kennismanagement.

Rode draad is altijd 'innovatie' want zonder vernieuwing kun je je afvragen of je organisatie er over 5 jaar nog wel hetzelfde zal uitzien als nu. Voor veel organisaties is dat een belangrijke vraag in een tijd waarin technologische veranderingen elkaar snel opvolgen, de consumenten gemakkelijk andere keuzes maken kunnen en dit ook doen. Wie niet mee verandert lijkt in zwaar weer terecht te komen (en die voorbeelden zijn er genoeg).

Voor het congres van 17 juni is een programma samengesteld met diverse sprekers uit het werkveld en vanuit de groep van studenten zelf. Keynote sprekers zijn Andries Bottema (Netwiz) en Bart van der Meij (Ordina). Andries verzorgt een bijdrage onder de titel 'Beyond Google' terwijl Bart ingaat op de rol van mensen in innovatietrajecten. Verder spreken Wilbert Helmus van het Princessehof (over het digitale museum van de toekomst), Schelte Meinsma van Bekent (over strategie en internet) en Theo van Bergen van Reekx (over trends in informatieland). Diverse studenten van de projectgroepen presenteren hun bevindingen. Over bijvoorbeeld de toekomst van de NVB in een veranderende wereld van (digitale) communicatie met hun leden. Maar ook over hoe je sociocratie kunt inzetten om mensen te betrekken bij je organisatie én hoe Prince2 wordt ervaren als projectmanagementmethode. "Alle kennis verzamelen" tenslotte gaat in op de realisatie van een nationaal kenniscentrum keramiek.

Naast alle spreekbeurten is er een informatiemarkt met stands van de sponsors. Niet alleen informatie over producten en diensten (van Netwiz, Ebsco en de NVB) maar ook over banen (van Reekx en Mailprofs). De Hanzehogeschool geeft in een stand informatie over hoe het MKB zogenaamde Innovatie Vouchers (soort subsidie) kan aanvragen om samenwerkingsprojecten met de opleiding IDM op te zetten.

Hoofdsponsor van het congres 'Innoveren met Informatie' is het bedrijf Netwiz.

Het congres is gratis te bezoeken. Meer informatie en aanmelden via de website 'Innoveren met Informatie'.

Groet
Kees Westerkamp

Geen opmerkingen: