dinsdag 3 november 2009

Hoe kan sociale media de docent ondersteunen?

Hoe kan sociale media de relatie docent-werkveld, docent-student en docent-docent versterken?
Dat is de centrale vraag in mijn paper die ik aan het schrijven ben voor de masterclass 'Strategie en Innovatie' als onderdeel van de master bedrijfskundige informatica die ik momenteel volg.

Afgelopen 2 maanden heb ik in Utrecht colleges gevolgd binnen de masterclass 'Innovatie, Strategie en ICT'. Deze masterclass ga ik de komende 2 weken afsluiten met het schrijven van een paper over een zelf gekozen onderwerp (maar wel eentje die relatie heeft met de strategie van de organisatie waar ik werk, het Instituut voor Communicatie en Media (ICM) van de Hanzehogeschool).

Binnen ICM is er de komende tijd veel aandacht voor intensivering van de relatie met het werkveld, kennisdelen en hoe we studenten nog beter kunnen voorbereiden op wat er speelt in het veld van digitale communicatie, media en informatievoorziening.

Door mijn belangstelling. en eigen gebruik van, sociale media, ben ik erg geïntereseerd in de wijze waarop we binnen ICM sociale kunnen inzetten. En dan vooral ten aanzien van de 3 relaties:

  1. Docent - Werkveld (hoe kan de docent sociale media inzetten/gebruiken om in contact te komen en blijven met het werkveld)?
  2. Docent - Student (hoe kan de docent sociale media inzetten/gebruiken in de lessituatie)?
  3. Docent - Docent (hoe kunnen docenten sociale media inzetten/gebruiken om onderling kennis te delen?
Ik ben benieuwd naar reacties van vakgenoten, collega's en studenten!

Kees Westerkamp

2 opmerkingen:

Tim Zijlstra zei

Hoi Kees,

Interessant onderwerp! Ik zou je vraagstuk vangen onder de noemer Enterprise 2.0, twee artikelen die informatief zijn in dat verband zijn McAfee: Enterprise 2.0 The Dawn of Emergent Collaboration (2005), waarin McAfee (Niet die van de virusscanners) een framework geeft om Enterprise 2.0 te analyseren aan de hand van het SLATES model.

En Stenmark: Web 2.0 in the business environment the new intranet or a passing hype? (2008) een kritische blik op de claims dat Enterprise 2.0 het intranet kan versterken.

Als je wilt stuur ik je de artikelen, stuur me dan even een twitter berichtje.

Groet Tim

Unknown zei

Hallo Kees,
Een relatie zou een zekere mate van wederkerigheid moeten hebben.
Een docent heeft iets te bieden aan een student en vice versa.

Door tijdens de studie te connecten met de student wordt een basis gelegd voor later. Na het afstuderen gaat de student namelijk het werkveld in, terwijl die online relatie blijft bestaan.
De alumnus heeft dan behoefte aan theoretische kennis van nieuwe ontwikkelingen, maar ook aan stagiaires en contact met mede-alumni. De docent kan hierin voorzien, maar heeft ook een eigen behoefte: feedback vanuit het werkveld. (en hij kan studenten beter helpen met het vinden van die stageplek)

Daarbij kan de opleiding dit contact gebruiken om de ontwikkelingen in het curriculum bekend te maken in het werkveld, een eigen marketingkanaal.

Social Media geeft docent en opleiding de kans om de relatie met de student vast te houden, waar die zonder Social Media vaak verwaterde.