donderdag 9 oktober 2008

2e dag OCN zit er op. Is het werkveld klaar voor de IDM-opleidingen?

2e dag OCN zit erop: Is het werkveld klaar voor de IDM-opleidingen?

Is het werkveld klaar voor de IDM-opleidingen? Met deze prikkelende vraag opende Willy van der Kwaak dinsdagmiddag, tijdens de 1e dag van de OCN 2008, haar lezing. Nu de 2e dag, woensdag de 8e oktober, van de OCN er op zit en ik alles wat ik weer gezien en gehoord heb op mij heb laten inwerken kan ik met een gerust hart zeggen: “De IDM-opleidingen (op Hbo-niveau) kunnen de uitdagingen die zich afspelen in het bibliotheek- en informatievak prima aan. De opleidingen lopen niet achter op hetgeen er allemaal gebeurt in de sector. Sterker nog: soms vraag ik mij inderdaad af waar sommige informatieprofessionals zijn geweest de afgelopen jaren. Want ik verbaas mij regelmatig over het verrassingseffect die bepaalde sprekers teweeg brengen bij de vakgenoten. Dit gevoel bekroop mij al tijdens de 1e OCN-dag toen enkele YouTube-filmpjes bij een aantal mensen niet bekend waren. En dan hebben we het over YouTube-videos die toch al weer een tijdje online staan en zeer interessante kost vormen voor de informatieprofessional. Nog groter wordt mijn verbazing als studenten van de IDM-opleidingen in hun presentaties stil staan bij zaken als Google Docs, Wiki’s (zoals pbwiki) en Del.icio.us en er toch altijd weer informatieprofessionals zijn die hier nog nooit van gehoord hebben. Tuurlijk, niemand is te oud om te leren. Maar kom niet aan met de klacht dat de IDM-opleidingen achter lopen op wat er gebeurt in het werkveld. De opleidingen weten perfect wat er aan de hand is en spelen tijdens de lesthema’s, projecten en minors en afstudeerspecialisaties goed in op wat in het vak gebeurt.

Een prima initiatief van de OCN-organisatie om studenten actief te betrekken bij het congres. De 2e dag bood een speciale track waarin studententeams van vier IDM-opleidingen een kijkje in de keuken boden van de projecten die zij uitvoerden voor opdrachtgevers.

IDM Amsterdam was betrokken bij het kaart brengen van de problematieken rondom een buurtplein in de wijk Oostzaan in Amsterdam. Studenten deden onderzoek, bouwden een website en kwamen met aanbevelingen. Terecht kwam de vraag uit de zaal (notabene van een student van IDM Den Haag) of het doen van aanbevelingen over buurtproblematieken wel tot de competenties van een IDM-student behoort.

De studenten van IDM Breda presenteerde een dankbaar onderwerp, namelijk een Wiki over zoeken. Alles wat je altijd al wilde weten over zoekmachines! Op de Zoekwiki kun je niet alleen lezen maar ook zelf aanvullen als je wilt!

IDM Groningen dook de zuivelsector in en bouwde concepten voor een intranet voor multinationals Friesland Foods. Vijf groepen streden in een pitch om de gunst van de opdrachtgever. En dit alles in het Engels! Het competitieve element zorgde voor veel stilzwijgen in plaats van kennisdeling tussen de groepen onderling.

Tot slot presenteerde IDM Den Haag een project waarbij (ex)buurtwoners van Gouda zelf informatie kunnen toevoegen aan een website over de geschiedenis van hun buurt, de straatnamen en markante gebouwen. Een mooi voorbeeld van een opdracht waarbij gebruik wordt gemaakt van Google Maps.

De discussie die ontstond naar aanleiding van de presentatie ging vooral om de vraag wat nu precies de kerntaak is van de IDM-er. Marten Disberg van Reekx prikkelde de zaal met de opmerking dat de presentaties er allemaal wel mooi uitzagen maar dat hij vooral benieuwd was naar wat hier nu typisch IDM aan is? “Ontsluiting is waarmee de IDM-er zich onderscheidt van bijvoorbeeld de student bedrijfskundige informatica”, aldus Disberg. Sommigen vallen hem bij maar de zaal is niet unaniem. Is er meer? Tijdens de lunch wordt er doorgepraat over wat nu typisch is voor het vak van informatieprofessional.

Het is geen geheim dat er een groot tekort is aan IDM-studenten. De opleidingen kampen met problemen om scholieren te interesseren voor een studie aan de IDM. Josje Calff van de Universiteitsbibliotheek Leiden zei tijdens de 1e dag al dat dit probleem niet aan de IDM-opleidingen ligt (zie ook mijn blogbericht over de 1e congresdag). Maar het is natuurlijk wel een zorg van die opleidingen en daarom praten IDM-studenten, vertegenwoordigers uit het werkveld en IDM-personeel tijdens de lunch over hoe je reclame moet maken voor de opleiding. Het wordt een sessie vol interessante ideeën zoals het ontwikkelen van games (waarbij jongeren als spelend kennismaken met de IDM-opleiding), de hulp inroepen van Paul de Leeuw, het ontwikkelen van YouTube-videos over het vak en het gebruiken van soaps en CSI-achtige programma’s om het beroep van informatiespecialist onder de aandacht te brengen. Kortom, de mannen en vrouwen van de taskforce arbeidsmarktcommunicatie informatiespecialisten krijgen veel te doen.

Maar een congres/beurs is ook netwerken. Praten met bedrijven over de nieuwe afstudeerspecialisatie Business Information die in februari van start gaat bij de IDM Groningen. Of kletsen met Evert Jagerman van McKinsey over taxonomieën (en zijn boek hierover). Aanhoren dat er toch vooral (desk)researchers worden gevraagd op de arbeidsmarkt en dat ze zo moeilijk te vinden zijn. En standhouders aanhoren over het veel te lage bezoekersaantal aan de OCN 2008.

Is er in 2010 wel weer een OCN? Wat mij betreft wel! Maar het mag van mij wel op een andere, wat intiemere, locatie. Wat te denken van de Reehorst in Ede?

Take care

Kees

1 opmerking:

Anoniem zei

Yes if the truth be known, in some moments I can reveal that I agree with you, but you may be inasmuch as other options.
to the article there is quiet a definitely as you did in the decrease publication of this beg www.google.com/ie?as_q=autopano pro 1.4 ?
I noticed the utter you procure not used. Or you functioning the pitch-dark methods of helping of the resource. I take a week and do necheg