dinsdag 18 maart 2008

De grens dan maar over?

De open dag van de Hanzehogeschool is weer achter de rug. De tweede open dag om precies te zijn. Ieder jaar zijn er twee grote open dag in november en maart en twee kleine in juni en augustus. Tijdens de 'grote' kunnen de opleidingen alles uit de kast halen om scholieren te interesseren voor een studie. Voorlichtingssessies, studiemateriaal, gesprekken met huidige studenten en presentaties van gemaakte, zogenaamde, beroepsproducten, van alle jaars studenten (zoals marktverkenning, personal profiles en adviesrapporten). De twee kleine open dagen zijn meer bedoeld voor de twijfelaars en late kiezers. Daar geven we alleen voorlichting.

Een opleiding kiezen is geen gemakkelijke opgave. En voor de IDM is het ook niet gemakkelijk om scholieren te interesseren voor opleiding tot informatiespecialist! Scholieren hebben grote moeite om in het gigantische aanbod aan HBO-studies een keuze te maken. De trend is dat studenten steeds later beslissen welke opleiding ze gaan volgen. Er is niet voor niets een open dag in augustus! Daar kiezen scholieren, die net terug zijn van zomervakantie, nog een studie die ze een week later beginnen!

Studiekeuze is niet altijd succesvol. Uit een landelijk onderzoek blijkt dat één derde van de 1e jaars aan HBO- en WO-instellingen in het 1e studiejaar afhaakt omdat de opleiding toch niet is wat ze er van verwacht hadden. Tja, met dat grote aanbod is kiezen niet gemakkelijk. Hoewel sommigen zich ook wel heel slecht oriënteren. Regelmatig heb ik 1e jaars studenten in de klas die niet op een open dag zijn geweest, geen opleidingsbrochure hebben aangevraagd/doorgelezen en de website even snel hebben gescand op hoe spannend en hip de opleiding is.

Laten we maar eerlijk zijn, IDM is geen veel gekozen studie. Ondanks het fantastische arbeidsmarktperspectief en de veelzijdigheid van de opleiding. Scholieren kiezen voor spannend, hip en voor opleidingen waar ze zich gemakkelijk iets bij kunnen voorstellen. Geen wonder dat je als IDM grote moeite moet doen om nieuwe studenten te werven. En we zijn niet de enige. Ook de andere 3 IDM-opleidingen (Den Haag, Amsterdam en Deventer) hebben grote moeite scholieren te interesseren voor het beroep van informatiespecialist. Veel scholieren kunnen zich geen beeld vormen van dit beroep waarin het aanbod aan vacatures bijna niet meer te tellen is en waarbij werkgevers grote moeite hebben om geschikt personeel te vinden.

Dan maar scholieren van over de grens? Duitsland in dit geval. Feit is dat de Hanzehogeschool, maar ook de TU Twente, erg in trek is bij onze Oosterburen. Duitse scholieren prijzen het Nederlandse onderwijssysteem. En de taal. Ach, de praktijk wijst uit dat de Duitse jeugd, die voor een Nederlandse opleiding kiest, vrij snel Nederlands leert. Bij een aantal hoor je bijna niet meer of ze Duitser of Nederlander zijn.

Onze laatste open dag was dus ook een heel klein beetje voor de Duitse scholieren. Maar liefst 400 Duitse bezoekers kwamen naar Groningen. En denk nu niet dat dit allemaal grensgangers zijn. Nee, ze kwam zelfs uit Würzburg en Köln! Een deel bezocht ons Instituut voor Communicatie en Media. Ons Duits sprekend team stond voor ze klaar! Maar ook op onze Duitstalige website kon de Duitsers zich oriënteren op onze opleiding!

We hadden afgelopen zaterdag 28 geïnteresseerde scholieren voor IDM/ Media & Informatiemanagement (onze studenten van de minor Journalistiek maakten een TV-impressie en onze hoffotograaf maakte wat kiekjes). Niet meer of minder dan normaal. Het levert waarschijnlijk één klas op van zo'n 30 tot 36 studenten. Eén ding weet ik nu al, degenen die afstuderen vinden geheid allemaal snel een baan (sommigen al ver voor het afstuderen!).

Auf Wiedersehen!

Kees Westerkamp

Geen opmerkingen: