woensdag 5 maart 2008

Afscheid

Nee, geen afscheid van deze weblog. alhoewel ik meer tijd moet stoppen in het bijhouden. Wel een afscheid voor het Lectoraat Business Intelligence aan de Hanzehogeschool. Een gepland afscheid moet ik wel zeggen want lectoraten hebben niet het eeuwige leven. Toen Bert de Brock in 2004 het Lectoraat Business Intelligence startte was al bekend dat het voor een periode van 4 jaar zou zijn. Bert vertrok na 2 jaar naar de Rijksuniversiteit en zijn plek werd ingenomen door Andries Bottema. Zijn belangrijkste opdracht: het nader tot elkaar brengen van het hoger beroepsonderwijs en het werkveld en dit allemaal op het gebied van business intelligence. Kort na het aantreden vroeg Andries mij of ik het lectoraat wilde versterken vanuit mijn expertise op het gebied van competitive intelligence en information retrieval.

Er is in die 2 jaar een hoop gebeurd. Het lectoraat heeft haar doelstelling proberen te realiseren met allerlei verschillende zaken waarbij onderzoeken (met name door studenten) , netwerkoperaties en bijzondere projecten toch wel de boventoon hebben gevoerd.

Voor de afscheidsbijeenkomst van Andries Bottema heb ik enkele highlights op een rijtje gezet. Ik wil ze graag met u delen.


"Geachte meneer de lector Business Intelligence, dames en heren,

Toen in het najaar van 2007 duidelijk werd dat het Lectoraat Business Intelligence zou gaan stoppen, was het een logische stap dat ik als betrokkene vanuit het Instituut voor Communicatie en Media, en met name namens de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement, de balans zou opmaken van 2 jaar werken binnen dit Lectoraat.

Terugkijkend op die 2 jaar noem ik u enkele milestones.

  • Het onderzoek naar de status van Competitive Intelligence bij financiële dienstverleners en scheepsbouwers in Noord-Nederland door een afstudeerder van de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement.
  • Twee onderzoeken, wederom van IDM-studenten, naar de status van elektronische nieuwsdiensten in Nederland en het aanbieden van ‘echt’ gepersonaliseerd nieuws. Deze onderzoeken hebben geleid tot het ontstaan van een nieuw bedrijf.
  • Twee goed bezochte congressen over ongestructureerde data, of zoals Andries het altijd zegt ‘Lettertjes BI’, naast de al jaren bestaande ‘cijfertjes BI’. Aardigheid hiervan was dat naast het 1e congres in Groningen de Hanzehogeschool ook een dagje een vestiging in Den Haag had. Want het 2e congres werd gehouden in de Hofstad, overigens met medeweten van de Haagse Hogeschool. Docenten en studenten van de opleiding IDM Den Haag hebben bijvoorbeeld het congres aldaar bezocht.
  • Gastcolleges van diverse specialisten op het gebied van business intelligence, competitive intelligence en informatiemanagement.
  • De uitbreiding van ons relatienetwerk zowel in Nederland als daarbuiten. Voorbeeldjes? Het leverde ons een 3e jaars stage alsmede 2e jaars intranetproject op bij Friesland Foods in Meppel. De band met de BI-Kring werd stevig aangehaald. We ontdekten waarom het automerk Ford in Duitsland alle weblogs napluist van privépersonen die schrijven over Ford en de consequenties daarvan voor het marketingbeleid en tot slot hoe het toch kon dat het succesvolle Starbucks geen voet aan de grond kreeg in Israël.
  • Een lunchsessie met directeuren van diverse bedrijven over mogelijke samenwerkingsprojecten tussen bedrijfsleven en de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement op het gebied van business intelligence, informatiemanagement en competitive intelligence.
  • En tot slot een onderzoek naar hoe je kan meten welke organisaties in ons land succesvol zijn op het gebied van competitive intelligence en waarom.

Voor het Instituut voor Communicatie en Media, en in het bijzonder de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement is nog scherper geworden dat voor studenten van IDM veel mogelijkheden liggen op het gebied van Business Intelligence en Competitive Intelligence. Vooral omdat het werkveld steeds meer de ontdekking is gekomen dat BI en informatiemanagement niet alleen opgelost kan worden met ICT-toepassingen. Het werkveld zoekt naar informatiespecialisten, afgestudeerde IDM-ers, die de positie kunnen innemen tussen de vraag van de klant en dat wat ICT-bureaus kunnen leveren. Gevolg is dat de vraag naar IDM-studenten ontzettend hoog is. De opleiding staat op de 11e plaats als het gaat om studies met het beste arbeidsmarktperspectief.

De volgende initiatieven staan op de ‘rol’ om ICM en de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement maar ook Communicatiesystemen nog sterker te koppelen aan de beroepspraktijk. Ik noem:

  • Een nieuw lesthema Business Intelligence waarin de erfenis van de keuzevakken die Andries verzorgde wordt geïntegreerd.
  • De nieuwe IDM-afstudeerspecialisatie ‘Business Information’ die komende studiejaar van start gaat. Niet alleen voor IDM-studenten maar ook interessant voor studenten van Marketing & Management, Communicatiesystemen, Financieel Economisch Management en/of Informatie- en Communicatietechnologie.

Tevens ligt de de oprichting van een nieuw platform waarbinnen werkveld en onderwijs kennis kunnen uitwisselen en projecten kunnen opzetten op het gebied van business en competitive intelligence in het verschiedt. Een initiatief van de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement en enkele landelijke organisatie. Meer hierover volgt later.

Geachte meneer de lector, dames en heren, het was voor het Instituut voor Communicatie & Media een vruchtbare periode met vele interessante projecten, een aantal heb ik in mijn verhaal nog niet eens genoemd, en goede ideeën voor de toekomst.

Beste Andries, ik dank voor je samenwerking en roem je voor de wijze waarop je relatienetwerk onderhoudt en dit hebt aangewend om ons in contact te brengen met allerlei interessante mensen en projecten. Tot slot hoop ik dat ik nog eens bij je mag langs komen in Wapenveld om de treinbaan te bewonderen als deze weer een stukje groter is!

Dank u wel."

Geen opmerkingen: