maandag 22 juni 2009

Succesvol congres op IDM Groningen

Woensdag 17 juni vond het congres 'Innoveren met Informatie' plaats. Georganiseerd door 3e jaars studenten van de opleiding IDM / Media & Informatiemanagement als onderdeel van hun specialisatie 'Business Information'.

Met zo'n 110 bezoekers, een interessant programma, een echte beurs een gezellige borrel mag ik trots spreken van een geslaagd congres. En dat hebben mijn 3e jaars studenten maar mooi geflikt!

Oké, mijn openingsverhaal liep wat uit (ik zal voortaan korter van stof zijn) en er moest geïmproviseerd worden met betrekking tot de catering (de keuken had de afwas aangeleverd in plaats van paar honderd schone glazen), het was gewoon leuk en fantastische dag.

De collega's van IDM Den Haag waren met 2 docenten en zo'n 25 studenten ook van de partij. Terwijl zij 's morgens een rondleiding kregen door Groningen, zaten onze 2e jaars studenten in een masterclass met BI-ambassador Andries Bottema van Netwiz.

's Middags, tijdens het congres, was het een drukte van jawelste. Het aantal bezoekers paste niet allemaal in onze 'congreszaal'. Daarom werd de opening (met bijdragen van onze dean Elly Landman, Ordinaconsultant Bart van der Meij en ondergetekende) gefilmd en tegelijkertijd utgezonden op een flatscreen in de zaal ernaast zodat de aanwezigen alles konden volgen. Tijdens de parallelsessies die volgen spraken Wilbert Helmus (keramiekmuseum Princessehof uit Leeuwarden) Schelte Meinsma (Bekent Internet Marketing) en Theo van Bergen (Reekx) over diverse ontwikkelingen in informatieland. Maar ook de 3e jaars studenten presenteerden hun bevindingen opgedaan tijdens hun onderzoeken en adviestrajecten bij de opdrachtgever, namelijk Reekx, Princessehof en de NVB. Tussen de bedrijven door konden de bezoekers de stands bezoeken op de informatiemarkt waardoor ons congres de look-and-feel van een echte beurs had. Stands van Netwiz, Ebsco, Mailprofs en Reekx maar ook een kleine stand waar collega Jan Postema enkele moderne gadgets liet zien. Biblionet Groningen en Hatch Search Talent hadden geen stand maar waren wel sponsor net als Netwiz (hoofdsponsor), Ebsco en Mailsprofs. Erwin la Roi van Hatch publiceerde vorige week zijn boek '15 Praktijkverhalen over kennismanagement' en stelde twee exemplaren beschikbaar voor een verloting.

Tijdens het congres werd er live verslag gedaan op basis van een soort twitterfontain gemaakt door Walter Vos. Hij won overigens de eerste IDM Groningen Award 2009. Diverse bezoekers twitterden er lustig op los waardoor ook mensen die er lijflijk waren het congres toch konden volgen. Met behulp van de tag #imi09 kunnen de resultaten teruggevonden worden.
Er liepen diverse studenten rond die foto's maakten. Niels Kim en Tom Roos.

Na afloop van het congres bleef het nog lang gezellig op de borrel. Dank aan alle bezoekers, sponsoren en natuurlijk de studenten van de specialisatie 'Business Information'. Ik ben trots op ze!

Take care
Kees Westerkamp



zondag 21 juni 2009

Eerste IDM Groningen Award gaat naar Walter Vos

Derdejaars student Walter Vos van de opleiding IDM / Media & Informatiemanagement in Groningen heeft de ‘IDM Groningen Award 2009’ ontvangen. De prijs werd woensdag 17 juni voor de eerste maal uitgereikt. Dit gebeurde tijdens het congres ‘Innoveren met Informatie’ georganiseerd door studenten van de afstudeerspecialisatie ‘Business Information’ van de IDM-opleiding aan de Hanzehogeschool Groningen.

De prijs, een kunstwerk (van de Groningse kunstenaar André Schuch) en deelname aan een aantal masterclasses voor ondernemers (georganiseerd door Kenniskwadraat van Jan Willem Wolf en Bart van der Meij), kreeg Walter Vos voor zijn rol als aanjager van ontwikkelingen en trends binnen zowel de opleiding als daarbuiten. “Door deze positie maar ook zijn kritische houding over alles wat er gebeurt op het vakgebied, de wijze waarop hij er zelf gebruik van maakt en anderen motiveert tot het gebruik ervan zorgt ervoor dat hij een veelbelovende informatieprofessional is’, aldus de toelichting van de jury. Walter Vos is onlangs een eigen adviesbureau begonnen op het gebied van Internet en Marketing.

(foto: Niels Kim)