vrijdag 21 maart 2008

Landelijk Overleg IDM Opleidingen

Afgelopen woensdagmiddag is er afscheid genomen van Jos van Dijk (IDM Den Haag) als voorzitter van het Landelijk Overleg IDM Opleidingen (LOI). Sinds 2001 zat hij het perodiek overleg van de IDM-opleidingen in ons land voor. Jos is sinds begin jaren '80 werkzaam voor de Haagse IDM (en haar voorlopers BDI en BDA). En dit blijft nog wel enige jaren want het terugtreden van Jos bij het LOI heeft vooral te maken met zijn andere werkzaamheden. Hij is bij de IDM Den Haag afstudeercoördinator en betrokken bij vernieuwing van het IDM-onderwijs. Daarnaast onderzoekt Jos de vrijheid van meningsuiting. Zijn meest recente boek 'Dit kan niet en dit mag niet' verscheen in het voorjaar van 2007 bij Uitgeverij Otto Cramwinckel in Amsterdam.

In zijn periode als voorzitter van het Landelijk Overleg IDM Opleidingen werkte Jos mee aan de totstandkoming van de publicatie 'Kerncompetenties voor de informatieprofessional' en de werkveldconferentie waarbij IDM-opleidingen en vertegenwoordigers uit het werkveld discussieerden over de competenties van de op te leiden IDM-studenten (gehouden in september 2007).

Ondergetekende heeft de 'voorzittershamer' van Jos overgenomen. Het LOI staat voor de schone taak om een halt toe te roepen aan de al jaren dalende instroom van nieuwe studenten op de nieuwe opleidingen. De IDM-opleidingen die er nog zijn (namelijk in Den Haag, Groningen, Deventer, Amsterdam en Breda) zullen hiervoor de handen stevig in elkaar moeten slaan. Een samenwerking met het werkveld is hierbij ook belangrijk. De voorlichting over informatiefuncties, en daarmee dus ook de werving van nieuwe studenten, kan niet alleen de taak zijn van het opleidingsveld! Vele andere arbeidsmarktsectoren weten dit en nu het werkveld van informatiespecialisten nog!

Take care
Kees Westerkamp

dinsdag 18 maart 2008

De grens dan maar over?

De open dag van de Hanzehogeschool is weer achter de rug. De tweede open dag om precies te zijn. Ieder jaar zijn er twee grote open dag in november en maart en twee kleine in juni en augustus. Tijdens de 'grote' kunnen de opleidingen alles uit de kast halen om scholieren te interesseren voor een studie. Voorlichtingssessies, studiemateriaal, gesprekken met huidige studenten en presentaties van gemaakte, zogenaamde, beroepsproducten, van alle jaars studenten (zoals marktverkenning, personal profiles en adviesrapporten). De twee kleine open dagen zijn meer bedoeld voor de twijfelaars en late kiezers. Daar geven we alleen voorlichting.

Een opleiding kiezen is geen gemakkelijke opgave. En voor de IDM is het ook niet gemakkelijk om scholieren te interesseren voor opleiding tot informatiespecialist! Scholieren hebben grote moeite om in het gigantische aanbod aan HBO-studies een keuze te maken. De trend is dat studenten steeds later beslissen welke opleiding ze gaan volgen. Er is niet voor niets een open dag in augustus! Daar kiezen scholieren, die net terug zijn van zomervakantie, nog een studie die ze een week later beginnen!

Studiekeuze is niet altijd succesvol. Uit een landelijk onderzoek blijkt dat één derde van de 1e jaars aan HBO- en WO-instellingen in het 1e studiejaar afhaakt omdat de opleiding toch niet is wat ze er van verwacht hadden. Tja, met dat grote aanbod is kiezen niet gemakkelijk. Hoewel sommigen zich ook wel heel slecht oriënteren. Regelmatig heb ik 1e jaars studenten in de klas die niet op een open dag zijn geweest, geen opleidingsbrochure hebben aangevraagd/doorgelezen en de website even snel hebben gescand op hoe spannend en hip de opleiding is.

Laten we maar eerlijk zijn, IDM is geen veel gekozen studie. Ondanks het fantastische arbeidsmarktperspectief en de veelzijdigheid van de opleiding. Scholieren kiezen voor spannend, hip en voor opleidingen waar ze zich gemakkelijk iets bij kunnen voorstellen. Geen wonder dat je als IDM grote moeite moet doen om nieuwe studenten te werven. En we zijn niet de enige. Ook de andere 3 IDM-opleidingen (Den Haag, Amsterdam en Deventer) hebben grote moeite scholieren te interesseren voor het beroep van informatiespecialist. Veel scholieren kunnen zich geen beeld vormen van dit beroep waarin het aanbod aan vacatures bijna niet meer te tellen is en waarbij werkgevers grote moeite hebben om geschikt personeel te vinden.

Dan maar scholieren van over de grens? Duitsland in dit geval. Feit is dat de Hanzehogeschool, maar ook de TU Twente, erg in trek is bij onze Oosterburen. Duitse scholieren prijzen het Nederlandse onderwijssysteem. En de taal. Ach, de praktijk wijst uit dat de Duitse jeugd, die voor een Nederlandse opleiding kiest, vrij snel Nederlands leert. Bij een aantal hoor je bijna niet meer of ze Duitser of Nederlander zijn.

Onze laatste open dag was dus ook een heel klein beetje voor de Duitse scholieren. Maar liefst 400 Duitse bezoekers kwamen naar Groningen. En denk nu niet dat dit allemaal grensgangers zijn. Nee, ze kwam zelfs uit Würzburg en Köln! Een deel bezocht ons Instituut voor Communicatie en Media. Ons Duits sprekend team stond voor ze klaar! Maar ook op onze Duitstalige website kon de Duitsers zich oriënteren op onze opleiding!

We hadden afgelopen zaterdag 28 geïnteresseerde scholieren voor IDM/ Media & Informatiemanagement (onze studenten van de minor Journalistiek maakten een TV-impressie en onze hoffotograaf maakte wat kiekjes). Niet meer of minder dan normaal. Het levert waarschijnlijk één klas op van zo'n 30 tot 36 studenten. Eén ding weet ik nu al, degenen die afstuderen vinden geheid allemaal snel een baan (sommigen al ver voor het afstuderen!).

Auf Wiedersehen!

Kees Westerkamp

woensdag 5 maart 2008

Afscheid

Nee, geen afscheid van deze weblog. alhoewel ik meer tijd moet stoppen in het bijhouden. Wel een afscheid voor het Lectoraat Business Intelligence aan de Hanzehogeschool. Een gepland afscheid moet ik wel zeggen want lectoraten hebben niet het eeuwige leven. Toen Bert de Brock in 2004 het Lectoraat Business Intelligence startte was al bekend dat het voor een periode van 4 jaar zou zijn. Bert vertrok na 2 jaar naar de Rijksuniversiteit en zijn plek werd ingenomen door Andries Bottema. Zijn belangrijkste opdracht: het nader tot elkaar brengen van het hoger beroepsonderwijs en het werkveld en dit allemaal op het gebied van business intelligence. Kort na het aantreden vroeg Andries mij of ik het lectoraat wilde versterken vanuit mijn expertise op het gebied van competitive intelligence en information retrieval.

Er is in die 2 jaar een hoop gebeurd. Het lectoraat heeft haar doelstelling proberen te realiseren met allerlei verschillende zaken waarbij onderzoeken (met name door studenten) , netwerkoperaties en bijzondere projecten toch wel de boventoon hebben gevoerd.

Voor de afscheidsbijeenkomst van Andries Bottema heb ik enkele highlights op een rijtje gezet. Ik wil ze graag met u delen.


"Geachte meneer de lector Business Intelligence, dames en heren,

Toen in het najaar van 2007 duidelijk werd dat het Lectoraat Business Intelligence zou gaan stoppen, was het een logische stap dat ik als betrokkene vanuit het Instituut voor Communicatie en Media, en met name namens de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement, de balans zou opmaken van 2 jaar werken binnen dit Lectoraat.

Terugkijkend op die 2 jaar noem ik u enkele milestones.

  • Het onderzoek naar de status van Competitive Intelligence bij financiële dienstverleners en scheepsbouwers in Noord-Nederland door een afstudeerder van de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement.
  • Twee onderzoeken, wederom van IDM-studenten, naar de status van elektronische nieuwsdiensten in Nederland en het aanbieden van ‘echt’ gepersonaliseerd nieuws. Deze onderzoeken hebben geleid tot het ontstaan van een nieuw bedrijf.
  • Twee goed bezochte congressen over ongestructureerde data, of zoals Andries het altijd zegt ‘Lettertjes BI’, naast de al jaren bestaande ‘cijfertjes BI’. Aardigheid hiervan was dat naast het 1e congres in Groningen de Hanzehogeschool ook een dagje een vestiging in Den Haag had. Want het 2e congres werd gehouden in de Hofstad, overigens met medeweten van de Haagse Hogeschool. Docenten en studenten van de opleiding IDM Den Haag hebben bijvoorbeeld het congres aldaar bezocht.
  • Gastcolleges van diverse specialisten op het gebied van business intelligence, competitive intelligence en informatiemanagement.
  • De uitbreiding van ons relatienetwerk zowel in Nederland als daarbuiten. Voorbeeldjes? Het leverde ons een 3e jaars stage alsmede 2e jaars intranetproject op bij Friesland Foods in Meppel. De band met de BI-Kring werd stevig aangehaald. We ontdekten waarom het automerk Ford in Duitsland alle weblogs napluist van privépersonen die schrijven over Ford en de consequenties daarvan voor het marketingbeleid en tot slot hoe het toch kon dat het succesvolle Starbucks geen voet aan de grond kreeg in Israël.
  • Een lunchsessie met directeuren van diverse bedrijven over mogelijke samenwerkingsprojecten tussen bedrijfsleven en de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement op het gebied van business intelligence, informatiemanagement en competitive intelligence.
  • En tot slot een onderzoek naar hoe je kan meten welke organisaties in ons land succesvol zijn op het gebied van competitive intelligence en waarom.

Voor het Instituut voor Communicatie en Media, en in het bijzonder de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement is nog scherper geworden dat voor studenten van IDM veel mogelijkheden liggen op het gebied van Business Intelligence en Competitive Intelligence. Vooral omdat het werkveld steeds meer de ontdekking is gekomen dat BI en informatiemanagement niet alleen opgelost kan worden met ICT-toepassingen. Het werkveld zoekt naar informatiespecialisten, afgestudeerde IDM-ers, die de positie kunnen innemen tussen de vraag van de klant en dat wat ICT-bureaus kunnen leveren. Gevolg is dat de vraag naar IDM-studenten ontzettend hoog is. De opleiding staat op de 11e plaats als het gaat om studies met het beste arbeidsmarktperspectief.

De volgende initiatieven staan op de ‘rol’ om ICM en de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement maar ook Communicatiesystemen nog sterker te koppelen aan de beroepspraktijk. Ik noem:

  • Een nieuw lesthema Business Intelligence waarin de erfenis van de keuzevakken die Andries verzorgde wordt geïntegreerd.
  • De nieuwe IDM-afstudeerspecialisatie ‘Business Information’ die komende studiejaar van start gaat. Niet alleen voor IDM-studenten maar ook interessant voor studenten van Marketing & Management, Communicatiesystemen, Financieel Economisch Management en/of Informatie- en Communicatietechnologie.

Tevens ligt de de oprichting van een nieuw platform waarbinnen werkveld en onderwijs kennis kunnen uitwisselen en projecten kunnen opzetten op het gebied van business en competitive intelligence in het verschiedt. Een initiatief van de opleiding IDM/Media & Informatiemanagement en enkele landelijke organisatie. Meer hierover volgt later.

Geachte meneer de lector, dames en heren, het was voor het Instituut voor Communicatie & Media een vruchtbare periode met vele interessante projecten, een aantal heb ik in mijn verhaal nog niet eens genoemd, en goede ideeën voor de toekomst.

Beste Andries, ik dank voor je samenwerking en roem je voor de wijze waarop je relatienetwerk onderhoudt en dit hebt aangewend om ons in contact te brengen met allerlei interessante mensen en projecten. Tot slot hoop ik dat ik nog eens bij je mag langs komen in Wapenveld om de treinbaan te bewonderen als deze weer een stukje groter is!

Dank u wel."